Allekirjoita
Laki isännöinnistä kansalaisaloite on isännöintiä koskeva yleislaki, joka parantaa miljoonien suomalaisten osakkaiden, asukkaiden ja palveluntarjoajien asemaa. Isännöintilaki tarjoaa kansalaisille aidon mahdollisuuden vaikuttaa elinympäristöönsä ja asumiseen. Lakiehdotuksen laadinnassa on hyödynnetty korkeatasoista lakiosaamista sekä isännöintialan osaamista.

erityisosaaminen
lainsäädännöstä
Lakiehdotuksen päälaatija on OTL, IAT Juha Johansson. Hänen lakiosaamisensa on erityisen vahvaa demokratian sekä lain laatimisen ja säätämisen osalta. Juha on käsitellyt näitä aiheita lisensiaatin työssään sekä väitöskirjakäsikirjoituksessaan. Juha on myös työskennellyt eduskunnassa lainsäädäntösihteerinä ja tuntee käytännön lain laatimisesta sen valmistumiseen.

Lain tarkoitus
Lakiehdotuksen 1 § määritellään lain keskeiset tavoitteet, joka tähtäävät asunto-osakeyhtiöiden toiminnan ja osakkaiden aseman parantamiseen. Tavoitteet vastaavat nykyisen isännöintikäytännön ja alan sääntelyn puutteisiin ja ne on on johdettu laajasta analyysista.
Mitä isännöintilaki korjaa?
Isännöintilain tavoitteena on pyrkiä vaikuttamaan isännöinnin lukuisiin ongelmiin, jotka voivat koskea niin isännöitsijän, hallituksen kuin osakkaidenkin toimintaa. Yleisiä ongelmia ovat muun muassa puutteellinen viestintä, epäselvät vastuunjaot ja osaamisen puutteet.
Eettiset ohjeet velvoittaviksi
Isännöinnin sääntely Suomessa on monisyinen kokonaisuus, johon sisältyy sekä lainsäädäntöä että alan itsesääntelyä. Isännöintiä on pitkään koskenut Isännöinnin eettiset ohjeet. Ne ovat kuitenkin olleet alan itsesääntelyä, ja vapaaehtoisuus on voinut johtaa siihen, että kaikki isännöitsijät eivät noudata niitä johdonmukaisesti. Isännöintilaki antaisi isännöinnin eettille ohjeille lainvoiman ja tekisi niistä velvoittavat.
Tasapuolisuusvaatimus
Lakiehdotuksen 7 § velvoittaisi isännöitsijän kohtelemaan kaikkia osakkaita, asukkaita ja hallituksen jäseniä tasapuolisesti. Tasapuolisuuden vaatimus isännöintilaissa antaa osakkaille ja asukkaille oikeudellisen perustan vaatia yhdenvertaista kohtelua. Tämä parantaa heidän oikeusturvaansa ja mahdollistaa puuttumisen syrjintätilanteisiin.
Ammattitaitovaatimus
Lakiehdotuksen 10 § velvoittaisi isännöitsijän huolehtimaan ammattitaitonsa ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Isännöitsijän ammattitaito on laadukkaan isännöinnin oleellinen tekijä, koska isännöitsijän ammattitaito vaikuttaa suoraan taloyhtiön toimintaan ja asukkaiden hyvinvointiin. Vaikka pykälä ei luo lakisääteisiä pätevyysvaatimuksia isännöitsijälle, se luo selkeät odotukset isännöitsijän ammattitaidolle.
Huolellisuusvaatimus ja taloyhtiön etu
Lakiehdotuksen 4 § edellyttää, että isännöitsijä toimii huolellisesti ja asunto-osakeyhtiön edun mukaisesti. Isännöitsijä on huolellinen, kun hän käyttää ammattitaitoaan ja harkintaansa taloyhtiön parhaaksi. Velvoite huolellisuuteen koskee kaikkia isännöitsijän tehtäviä (sopimukset, taloudenhoito, kiinteistön kunnossapito ym.) Asunto-osakeyhtiön edun mukainen toiminta tarkoittaa, että isännöitsijän on aina asetettava taloyhtiön ja sen osakkaiden yhteinen etu etusijalle.
Vaitiolovelvollisuus
Lakiehdotuksen 9 § velvoittaa isännöitsijän noudattamaan vaitiolovelvollisuutta luottamuksellisen tiedon suhteen. Isännöitsijä ei saa myöskään käyttää väärin saamiaan tietoja. Pykälä suojaa taloyhtiön ja osakkaiden yksityisyyttä ja liikesalaisuutta. Tämä pykälä on erityisen tärkeä, koska isännöitsijöillä on pääsy arkaluonteisiin tietoihin, jotka koskevat taloyhtiön taloutta ja osakkaiden henkilökohtaisia asioita.
Tiedonanto palveluista ja hinnoittelusta
Lakiehdotuksen 5 § velvoittaa isännöitsijän antamaan selkeän selvityksen tarjoamistaan isännöintipalveluista ja niiden hinnoitteluperusteista. Isännöintisopimuksessa on eriteltävä isännöintitehtävät, mahdolliset muut asiantuntijapalvelut sekä niiden hinnoitteluperusteet ja hinnantarkistusmenettely. Näin taloyhtiöillä on riittävä tieto isännöintipalveluista ja niiden hinnoittelusta sekä mahdollisuus tehdä tietoon perustuva päätös isännöintisopimuksesta.
Avoimuus ja viestintä
Lakiehdotuksen 8 §:n mukaan isännöitsijän on vastattava yhteydenottoihin kohtuullisessa ajassa ja annettava asunto-osakeyhtiön hallitukselle tarpeelliset tiedot. Kohtuullisen ajan pituus määräytyy tapauskohtaisesti; tavanomaisissa kysymyksissä kohtuullisena vastausaikana voitaisiin pitää alle viittä työpäivää. Pykälä korostaa myös isännöitsijän aktiivista roopia viestinnässä: Isännöitsijän on julkaistava säännöllisesti tiedotteita ja järjestettävä asukastilaisuuksia.
Hyvä taloyhtiö jokaiselle
Isännöintilain tarkoitus on parantaa asunto-osakeyhtiöiden toimintaa ja osakkaiden asemaa.
Laki korjaisi useita alan sääntelyn puutteita sekä isännöinnin ongelmia, kuten puutteellista viestintää, epäselvää vastuunjakoa ja puutteita osaamisessa.
- eettiset ohjeet velvoittaviksi
- tasapuolisuusvaatimus
- ammattitaitovaatimus
- huolellisuusvaatimus ja taloyhtiön etu
- vaitiolovelvollisuus
- tiedonanto palveluista ja hinnoittelusta
- avoimuus ja viestintä

Tutustu ihmeessä blogiin isännöintilaista ja siitä, miten se kehittäisi isännöintialaa.
Kaiken voi aina tehdä paremmin osakkaiden, asukkaiden ja palveluntarjoajien hyväksi!

Isännöintilain tarkoitus
Isännöintilain tarkoituksena on asunto-osakeyhtiöiden toiminnan ja osakkaiden aseman parantaminen.[…]
Sinun äänesi on tärkeä: käytä sitä
Isännöinti koskee valtaosaa suomalaisista ja vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiimme. Vaikuta nyt, niin saamme entistä parempaa isännöintiä!
Puhelin
+358 44 237 7337
Sähköposti
kansalaisaloite.isannointi@gmail.com
Poste restante (käytössä piakkoin)
Juha Johansson, Poste Restante, 02330 Espoo